×

Kisah Nyata: Mayat Membaca Al Quran di Dalam Kubur

Kisah ada mayat membaca Al Quran di dalam kubur ini adalah benar benar sebuah kisah nyata yang terjadi di pekuburan Haji di Arab Saudi. Kisah ini diceritakan oleh pelajar-pelajar yang menimba Ilmu di Arab Saudi dan dibenarkan oleh Ustaz Halim Naser seorang peneliti Muslim.

Kisah ini terjadi di Maâ??laâ?¦.tempat pengebumian para jemaah haji yang meninggal dunia di Mekah. Setiap jamaah haji yang meninggal pasti akan dimakamkan disini dan setiap delapan bulan makam makam tadi akan di gali kembali untuk para jamaah Haji yang meninggal.

Nah suatu hari ada sebuah makam yang digali kembali untuk memakamkan salah satu jenazah jamaah Haji yang meninggal dunia. Ketika lubang kubur ini digali lagi apa yang terjadi orang orang penggali kubur tadi terkejut dan meloncat dari dalam lubang kubur tadi nah tahukah kamu apa yang pengali kubur tadi lihat, ternyata ada sebuah mayat yang sedang membaca Al Quran.

Orang yang ada disekitar makam pun penasaran dan memastika kondisi mayat tadi ternyata setelah dilihat mereka melihat ada mayat sedang bersila dan mayat tersebut sedang membaca Al Quran. Seterusnya.

Ayat Quran yang terbuka ialah Surah Yasin. Satu lagi perkara ialah mayat tersebut tidak hancur dan kain kapan yang membalutinya juga tetap utuh. Yang yang tidak ada hanyalah kapas yang diletakkan di antara mayat dengan kain kapan (kain ehram).

Setelah diselidiki siapa mayat yang di dalam kubur yang membaca Quran ini ternyata ia adalah orang kulit hitam yang bekerja membersihkan Baitullah daripada tumpahan air zam-zam. Dan ketika perkerjaannya sudah slesai daripada membersihkan Baitullah dari tumpahan air zam-zam. Dia akan duduk di satu sudut Baitullah dan membaca Surah Yasin.

Ini merupakan bukti kebesaran Allah kepada siapa saja yang mengabdikan dirinya untuk berbakti ke jalan Allahâ?¦

oleh Ustaz Halim Naser seorang peneliti Muslim

6 people WOW

Djulian Saputra 03-08-2013 08:28
Sultan I. Maulana 02-08-2013 11:01
Rizky Mahfudzin 02-08-2013 01:15
top Kembali ke atas